Mindfulnes, stappen tellen en ritmisch ademen

Tijdens de 500 meter check heb ik één ding niet genoemd om op te letten: de ademhaling. Natuurlijk is de ademhaling wel belangrijk. En wel zo belangrijk dat je daar altijd op let. Letten is eigenlijk niet het goede woord. Het is meer dat je het goede ademen afdwingt door te streven naar een staat van Mindfulness; de situatie dat je één bent met het lopen.

Ik heb daar een methode voor bedacht, die voor mij goed werkt. Ik tel mijn passen van 101 tot 104 en deel elke tel in vieren: hon-derd-eee-een, hon-derd-twee-hee, hon-derd-drie-hie, hon-derd-vie-hier. Elk getal heeft dus vier passen. Op de eerste twee passen (hon-derd) adem ik twee maal in en op de tweede twee passen adem ik één keer lang (en krachtig) uit. Het ritme wordt dan : in-in-_uit_, in-in-_uit_ .

Door het tellen adem je altijd in het juiste tempo. Het is daarom belangrijk als je wilt versnellen sneller te tellen, in plaats van langere passen te maken. Snelheid is paslengte x frequentie; als je sneller telt verhoog je de frequentie, dus het tempo. Dit vergt veel minder kracht dan het maken van langere passen. Doordat je door het tellen ook sneller gaat ademen, houd je ook het zuurstofpeil op het goede niveau.

Door de focus op het tellen en de ademhaling kom je ook in een meditatieve toestand. Mensen die aan meditatie doen weten dat het moeilijk is om deze concentratie lang vol te houden. Dat is ook de reden dat ik de 500 meter check in mijn routine heb ingebouwd; na een korte check van tempo, techniek en houding is het weer mogelijk om weer 500 meter (circa drie minuten) mindful te lopen en “in het moment” te blijven.

Zeker bij het lopen van heel lange afstanden is het toepassen van deze, of een door jezelf ontwikkelde methode noodzakelijk. Mindfulness, oftewel het internaliseren van het lopen, zorgt ervoor dat je niet opziet tegen de afstand die je nog moet afleggen, of dat je te kampen krijgt met andere zorgen, zoals angst voor blessures, of onzekerheid over de route of het weer.

Eén gedachte over “Mindfulnes, stappen tellen en ritmisch ademen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.